loading please wait..

Az első benyomás tartós – 1. rész

A vállalkozásod életében (főleg a kezdetekkor) kihívás kihívást követ. Sok mindenen múlik az, hogy vajon rád találnak-e a vásárlóid, a keresők milyen helyen dobják ki az oldalad. Ez mind-mind a marketingeden múlik. Ám van egy ennél sokkal rejtettebb és mégis annyira szem előtt lévő terület, ami viszont olyan szinten befolyásolja a ma emberét, hogy nem tudod kikerülni. Ez pedig a design.

zsuzsiko

Ablak a világodra – a weboldal

A munkám során sok olyan inspirációra teszek szert, amelyek alakítanak engem és magát a szolgáltatást is, amit végzek. Sok weboldalt látok nap, mint nap, amelyek nemhogy a trendeknek nem felelnek meg, de – sajnos ki kell mondanom – egyszerűen rondák. Hogy miért baj ez?

Több okból is:
  1. mivel először a weboldallal találkozik a potenciális ügyfél, vásárló, vagy nevezzük bárhogy, ennek tökéletesnek kell lennie
  2. ez alapján fogják meg/elítélni a vállalkozást
  3. valaki ezért legombolt egy rakás pénzt (vagy nem, mert esetleg valami sufnituning munka, ingyen, ami még rosszabb)

Ha belépsz egy weboldalra, mi a célod? Szeretnél mindent átlátni egy pillanat alatt, feltérképezni az egész oldalt. Igaz? Egy jól megalkotott weboldal azonnal teljesíti az elvárásaid. Böngészgetés közben csak úgy repül az idő.

A cél az, hogy mások ugyanezt érezzék, amikor a te oldaladra tévednek vagy célirányosan jönnek oda.

Fontos! Mindig tudd, hogy mit akarsz közvetíteni a weboldaladdal, mert a designnak azt kell visszaadnia. Lehetsz cuki, személyes, vagy nagyon üzleties és komoly. A skála széles, csak ne keverd a szezont a fazonnal!

3 gyakori hiba, amit elkövethetsz a honlapod megtervezése/megterveztetése során:
  1. Az emberek nem tudják meg, mit csinálsz

Ha az emberek 5 másodperc alatt nem tudják meg pontosan, hogy mit csinálsz, akkor valószínűleg elvesztetted őket. Nem kell mindent azonnal megmagyaráznod, de azt biztosítanod kell a látogató számára, hogy felvegye a fonalad. Ha ez elmarad, elveszíti az érdeklődést és távozik a weboldaladról.

  1. Elrejted a kapcsolattartási információkat

Persze, hogy az a célod, hogy minél többen vásároljanak tőled, vagy rendeljék meg a szolgáltatásod. Mi vezet el idáig? Ha fel tudják venni veled a kapcsolatot. Egy jól kigondolt weboldal segít ebben.

  1. A betűk olvashatatlanok

A tipográfia a design egyik nagyon fontos eleme. A betűtípus kiválasztása nagyon nagy körültekintést igényel. Nem jók azok a betűk (fontok), amelyeket nem lehet azonnal elolvasni. Senki sem fog órákat tölteni azzal, hogy megpróbálja kibogarászni, mit is akartál mondani, akkor elmegy egy konkurensedhez, ahol meg is tudja a kérdésére a választ.

A márkád külső megjelenése

Ha a marketing az egyik lába a vállalkozásodnak, akkor a design a másik. Akárhogy is gondolkodsz most erről, gondold végig még egyszer. Te szeretsz olyan helyen vásárolni, ahol mondjuk a pultban zöld a párizsi vagy romlott a zöldség? Az a boltról mond el neked valamit. A vállalkozásod designja pedig rólad és a cégedről ad képet a látogatódnak. A perc törtrésze alatt el is dönti, hogy akar-e téged vagy nem.

zsuzsiko

Ha az már tisztázódott benned, hogy mit akarsz megfogalmazni a weboldallal, vagy más online felülettel, milyen üzeneted van egy-egy kampánnyal, akkor máris kezdődhet a tervezgetés. DE!!! Soha ne kezdj neki egyedül! Még akkor sem, ha ismered a Photoshopot! A design, designer, tervező, grafikus, tipográfus mind-mind egy-egy szakma. Ugyanolyan szakma, mint a tiéd! Te sem érthetsz mindenhez és ezt el kell fogadni. Akkor döntesz a legjobban, ha olyan szakemberre bízod a céged arculatát, aki veled együtt, veled összhangban tervezi meg azt a designt, ami leginkább téged és a cégedet jellemez. Ez a branded megjelenése, nem engedheted, hogy elcsússzon ezen. Hidd el, hogy nagyon sok vevőt, megrendelőt veszítesz egy rosszul megkomponált, csúnyán kivitelezett oldallal. Ha pedig még rosszul is lehet átlátni, akkor tuti csőd!

Van blogod, van hírleveled, minden klappol, a fotóid is rendben vannak, de az egészet egy designer rakja neked össze. A legjobb, ha egy olyan csapatot találsz, ahol nemcsak a design, hanem a mögöttes hátteret jelentő programozáshoz is ért valaki vagy valakik. Érdemes hallgatni a szakemberekre, mert ami neked lehet, hogy nagyon, de nagyon tetszik, az már rég nem trendi. Haladnod kell a korral, el kell fogadnod az újításokat, ahogy az orvoslásban is elfogadjuk a legújabb műtéti eljárásokat. Ne verd az asztalt, hogy akarod, mert megcsinálják, amit kérsz, de nem biztos, hogy később megköszönöd majd magadnak.

Ha a márkád külseje, a megjelenése professzionális, akkor a termékedről, szolgáltatásodról is ezt feltételezik, innen pedig a marketingeden és a szolgáltatás vagy a termék minőségén múlik, hogy be is váltod-e a reményeket.

 

zsuzsiko

 

10 „ruhadarab” a márkád „gardróbjából”: 
  1. weboldal
  2. social média csatornák
  3. hírlevél
  4. névjegykártya
  5. levélpapír, boríték
  6. szórólapok és brosúrák
  7. postán kiküldött anyagok
  8. letölthető anyagok, e-bookok
  9. mini- és óriáskampányok anyagai a webtől az óriásplakátig
  10. ha valamilyen terméked van, akkor a csomagolása

 

Látni és látszani

Még a legjobban felépített kampány sem fog robbanni, ha ócska a design. Ellenben a leghülyébb üzenetet is észreveszed, ha olyan a design, hogy nem tudsz elmenni mellette. Bármi legyen is, egy nagyszerű design segít látszani! Segít abban, hogy észrevegyenek. Nem csak a jó szlogen számít.

zsuzsiko

Nagyon komoly kutatások vannak ma már arról, hogy egy-egy designelemnek milyen hatásai vannak, hol ragad meg a látogató szeme először, milyen képeket, effekteket érdemes használni, hogy azt a hatást váltsa ki, amit el szeretnél érni, azaz az eladást vagy megrendelést.

Fontos tehát, hogy ne csak láss, hanem te is látssz!

 

Ha bizonytalan vagy a weboldaladdal, a designnal kapcsolatban, keress bátran: http://goo.gl/zolBE8 
Nemsokára olvashatsz mást is a témában. Addig is szólj hozzá, beszéljük meg a gondolataidat.

(Képek: Pinterest, 123rf.com)

Közzétéve: 2015-04-21 | Kategória: Szakmai cikk

Oszd meg, ha tetszett!